UralTone JTM45 rakennussarja
Alkaen 650,00 € 524,19 €
Varastossa
UralTone JTM45 rakennussarja
Paljon pyydelty autenttinen versio legendaarisesta JTM45 vahvistimesta huippulaatuisten komponentein toteutettuna. Sisältää kaikki tarvittavat osat - etulevy ostettavissa erikseen.
JTM45 on synonyymi 60-70-luvun rouheelle britti blues / rock soundille. Yksi parhaista marshall vintage kytkennöistä. Erittäin helppo käyttää ja menee nätisti, pikkuhiljaa murolle. Teholuokka vielä kohtuullinen eli tämän voi oikeasti vääntää kovalle - jos ei nyt ihan makuuhuoneessa soiteta.
Ominaisuudet:
- tarkka versio JTM45 kytkennästä
- 3 x 12ax7 / ECC83, 2 x KT66, GZ34 putket
- teho: max 30w (riippuu hieman pääteputkista)
- 4 sisääntuloa
- normal ja bright kanavat
- normal volume, bright volume, bass, treble, mid, precence säädöt
- Erittäin laadukkaat merkki-osat: suomalainen metallikotelo, belton kannat, Hammond päätemuuntaja ja kuristin, eurooppalainen verkkomuuntaja, hiilimassavastukset, TAD putket, Switchcraft liittimet...
- Kattavat ohjeet, joiden avulla sarja on helppo kasata
- Loputon tekninen tuki (tukifoorumi / email)
- Kuvallinen rakennusohje UralTone Blogissa
Kotelot
Myymme Mojotone (USA) valmistamia JTM koteloita, jotka ovat ns viimeisen päälle tehtyjä. Sitten myymme paljon edullisempia kaukoidän koteloita, jotka on ihan kohtuullisen päteviä. Ainut ongelma on, että TAD KT66:t on liian korkeita niihin. JJ KT66 menee ja tietysti myös EL34 / 6L6 / 5881. Eli jos haluat käyttää näitä koteloita niin kysy ennakkoon.
Valikoima JTM45 koteloita: JTM45 kotelot (linkki).
Mitä pakettiin sisältyy?
Mukana tulee kaikki tarvittavat osat toimivan vahvistimen kasaamiseen. Puukotelo myydään erikseen tai sen voi tehdä itse.
Kuinka pitkään rakennussarjan kasaamisessa menee?
Kokenut kasaa sarjan päivässä, aloittelijalla voi mennä 2-3 päivää.
Kenelle tämä rakennussarja sopii?
Kaikille, jotka arvostavat hyviä kitarasoundeja ja nauttivat käsillä tekemisestä. Toisaalta myös niille, jotka haluavat boutique laatua, mutta joiden budjetti ei yllä laadukkaaseen boutique luokkaan. Boutique vahvistimissa maksaa suunnittelu, markkinointi (brändi), kokoonpano (jos länsimaissa tehty) jne. Rakennussarjoissa moni näistä kuluista jää pois.
Minkälaisia työkaluja tarvitsen tämän sarjan kasaamiseen?
Perustyökaluilla pärjää, mutta, etenkin aloittelijan, kannattaa satsata kohtuulliseen laatuun. Etenkin juottimen ja juotostinan pitää olla riittävän hyviä, jotta juotoksista tulee hyviä. Olemme kasanneet aloittelijoille työkalusetin, joilla kasaaminen on helppoa ja jolla pääsee jo harrastuksessa pitkälle. Paketista voi valita haluamansa työkalut:
ALOITTELEVAN KOLVAAJAN TYÖKALUSETTI
Tämän lisäksi tarvitaan oikeastaan vain ruuvimeisseleitä.
Jos epäröit riittääkö nykyinen (vaarilta kenties peritty) juotosasema, voit laittaa meille viestiä ja katsotaan pääseekö sillä alkuun! Kannattaa satsata edes kohtuullisiin työkaluihin. Etenkin aloittelijan on vaikea saada hyvää jälkeä kaikkein edullisimmilla välineillä.
Mitä vastinetta saat rahoillesi?
Rakennussarjoistamme huolellisesti kasattu vahvistin vastaa kalleimpien boutique laitteiden laatua. Osat ovat huippuluokkaa ja laitteet on suunniteltu huolella. Hintaa sisältyy myös rajaton tekninen tuki joko sähköpostitse tai tukisivustomme kautta. Meillä asiakas ei jää yksin!
***
Lopuksi vielä Miika Paatelaisen kokemukset UralTone JTM45 sarjasta. Paatelainen on soittanut mm Dumari ja Spuget, Scandinavian Music Group, Marjo Leinonen ja Viranomaiset, Tuomo & Markus ja monissa muissa yhtyeissä.
"En ole koskaan pitänyt Marshalleista. Tyylini soittaa jossa nojataan vahvistimen kompressioon onnistuu Marshallilla vasta sitten kun äänenpaine on sietämätön. Eniten olen soittanut erilaisilla Gibsoneilla, myös Matchless, Swart, Magnatone, Fender, Premier, Epiphone ja lukuisat Voxit ovat tulleet tutuiksi. Eli putkivalintani on useimmiten 6V6 tai EL84, silloin tällöin vilahtelee joku Fender 6L6:silla. Lähes kaikissa vahvareissani on ollut putkitasasuuntaus joka on helpottanut nojailevaa tapaani. Mutta Marshall… ja EL34… ensimmäinen mielikuvani on yläpäinen kolina, kylmä puhdas soundi joka tulee aivan liian kovaa. Kahta ensiksi mainittua ongelmaa ei juurikaan ole jos soittaa lujaa, mutta kolmas ongelma todellakin korostuu. Silti aina välillä on tullut vastaan Marshall joka kuulostaa hyvältä, 60-luvun tasasuuntausputkelliset ovat olleet loistavia ja lämpöisiä.
Myös Vilon Samin lukuisat työpöydälleni tuomat boutique-kloonit (DR.Z, Germino etc.) ovat olleet kaikki hyviä, varsinkin Brunetti. Näissä kaikissa on yhteistä se mihin itse kiinnitän eniten huomiota eli matala plate-jännite. Ja näin päästään Uraltone JTM45:seen, josta kiinnostuin juuri em. syystä.
OSAT
Purkaessani laatikkoa huomasin heti että osat miellyttivät minua. Monissa rakennussarjoissa osien heikko laatu kriittisissä paikoissa ärsyttää, varsinkin muuntajien osalta. Mutta tässä Indelin ja Hammondin muuntajat, Alphan potikat ja Switchcraftin jakit loivat mukavan turvallisuuden tunteen. Erityisesti kiinnitin huomiota pikku ruuveihin joilla osia kiinnitetään chassikseen; laatukamaa eikä mitään yhdellä kunnon kiristyksellä katkeavaa ”metallia”. Ja TAD:in putket ovat nykyään oma valintani, suht luotettavia ja hyväsoundisia. KT66:sista jotka sarjassa tulevat ei itselläni ole kovinkaan montaa kokemusta, lähinnä tuttu Quadeista. Eli tässäkin mielessä odotin kiinnostuneena laitteen valmistumista. Olen soittanut alkuperäisiä JTM45:sia mutta ne ovat useimmiten varustettu EL34:silla
SOUNDI
Kytkin ensimmäiseksi kiinni vanhan Selmer 2x12” kaapin vanhoilla Greenbackeillä. Soundi oli lupaava, lämpöys jopa yllätti. Tyypillisen Marshallin tapaan bassoa ei juurikaan pystynyt avaamaan, vaikka kyseessä on takaa avoin kaappi. Seuraavaksi kokeilin Marshall 4x12” kaappia Celestionin G12H kaiuttimilla. Heti tuli selväksi ettei tänä päivänä moisella volyymillä voi soittaa missään, 70-luvulla se olisi onnistunut. G12H:n 100dB:n herkkyys on vain liikaa. Keskityin siis Selmerin kaappiin ja aloin muokata soundia sen mukaan.
MUUTOKSET
Kun nyt kerrankin oli kunnon alusta, niin päätin kokeilla kaikkea mahdollista. KT66:t olivat aina kiinnostaneet, mutta tuntuivat reagoivan hieman päällekäyvästi soittoon, ja olivat myös todella bassovoittoiset. TAD EL34:t tuntuivat heti kotoisemmilta ja tasapainoisemmilta. Tosin jouduin nostamaan ensimmäisen konkan arvon 50uF:in, sen verran EL34 haukkasi screen-virtaa enemmän että ghost notet olivat jo minunkin makuun liialliset. Lisäksi ohmivalitsin kannattaa laittaa 8 ohmin asentoon 4:n ohmin kaapilla, päätemuuntajan sovitus tuntui siten jo skoopinkin mukaan sopivammalta. TAD:in Mustard Capsit olivat uusi tuttavuus, ja päätinkin verrata niitä originaaleihin.
Kytkin miniswitchillä molemmat vaihtoehdot eri kohtiin ja soundierot olivat hämmästyttävän suuret. TADeissa tuntuu olevan voimakas middle mitä originaaleissa ei ole. Lisäksi phase inverterin TAD 0.1uF konkissa oli vähemmän alapäätä kuin vanhoissa Mustard 0,047uF konkissa jotka siihen laitoin (mulla ei siis ollut Mustard 0,1:siä). Täytyy myöntää että signaalikonkat yllättävät aina, joskus niissä ei tunnu olevan mitään eroa, toisinaan ne vaikuttavat huomattavasti enemmän soundiin kuin joku NOS-putki ja vastoin ennakkoluulojani, vahvari täynnä Orange Droppeja saattaa kuulostaa todella lämpimältä. Jätin brilliant-kanavaan TADin konkan koska se tuntui mukavan erilaiselta normal kanavaan verrattuna. Ja tämä vahvistin osottautui myös ensimmäiseksi missä kanavien linkitys todella toimii.
Soundi oli nyt tasapainoinen, potikoiden toiminta koko säätöalueella käyttökelpoinen ja puhtaasta säröön meno mukavan lineaarista. Hieman vielä kolahteli ylämiddletaajuuksilla. Joten seuraavaksi sitten itse asiaan, eli Mullardin vanhat pääteputket ja lempi-etuasteen putkeni, eli RCA:t. Soundi muuttui paksuksi ja lämpimäksi, aivan sama millä volalla soitti. En ole jostain syystä koskaan suuresti lämmennyt Mullardin ECC83:siin, mutta vasta ne tekivät vahvarista täydellisen, RCA:t olivat sittenkin liian tuhdit. Tasasuuntausputkissa en havainnut suurta eroa, oli valmistusmaa Kiina tai Iso-Britannia niin +-5v oli suurin ero. Haen usein vahvareiden sweet spottia tasureilla, varsinkin 5U4-putkissa saattaa olla yli 10v eroja plate-jännitteessä.
Eli näin olin päätynyt hyvinkin lähelle sitä mitä JTM45 oli alunperinkin, mutta EL34:silla. Vahvistin on yksi parhaista mitä olen omistanut ja on lopullisesti poistanut ennakkoluuloni Marshalleja kohtaan. Soundillisesti ja varsinkin dynamiikaltaan ja säröltään se on yllättävän lähellä Gibson GA40:stä joka on ollut vuosia ykkösvahvarini. JTM soi hienosti hyvinkin hiljaa ja särö on loistava.
Täydellinen boutique-vahvari.
HUOMIOITA
Tietenkään ei tule yllätyksenä se, että jos rakentaa vahvistimen alkuperäisellä skemalla, osittain alkuperäisin osin ja putkin niin se soundaa hyvältä. Vahvistimia entisöidessä on usein havainnut että kyllä ne ennen vanhaan tiesivät mitä tekivät. Originaali kytkentä on usein se paras. Mutta kuten nykyäänkin, myös silloin vahvarit tehtiin tietyille putkille. Eli kääntäen, NOS-putket Swartissa tai vaikkapa Fender Pro Juniorissa eivät välttämättä tee siitä parempia. Olisikin mielenkiintoista modata perinteistä esim. JTM45 skemaa siten että se kuulostaisi nykyisillä putkilla ja konkilla yhtä mahtavalta kuin vanhoilla.
Uraltone JTM45 on hienosti koostettu rakennussarja boutique soundilla. Kiitos.
-Miikka Paatelainen"
Tuotekoodi | 950-JTM45 |
---|